Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Portugalsko. Sama na sebe, se sebou.

Po měsíci na Tenerife, kde jsem byla s celou smečkou svých dětí, jsem si řekla, že bych možná mohla vyrazit někam úplně sama. Děti si rozebrali po měsíci separace dychtiví tatínci a já nechtěla zůstávat sama doma, v té zimě. 

Původní vysněnou destinací byla Madeira. Nakonec jsem z toho nápadu z mnoha důvodů upustila. Uvízlo ve mně ale Portugalsko jako takové. Jednak mě k němu dovedla právě Madeira a pak taky Veronika Hurdová, jejíž boží Božidaru jsem přečetla na Tenerife. Najednou jsem chtěla vědět, kde se nachází ta místa, o kterých Veronika v knize mluví, chtěla jsem vidět to Portugalsko, které svýma očima v knize popisuje. 

Chtěla jsem letět do Fara, půjčit si auto a projet si celé pobřeží až do Lisabonu. Nebo obráceně. Nakonec jsem vyjela z Lisabonu a tam se také vracím. Zdaleka nedojedu tak daleko na jih, jak jsem původně plánovala, ale vůbec to nevadí. 

 

Nejsem cestopisec a nebaví mě popisovat trasy, ani detailně rozebírat místa, ceny, porovnávat, kde co za co stálo a podobně. Navíc jsem sama druh naprosto neschopný následovat něčí funkční postupy počínaje kuchařským receptem, přes jasně dané a vysoce efektivní střihy na oblečení a konče následováním navigace v telefonu – v téhle jediné oblasti se docela zlepšuju a někdy chci opravdu i udržet směr a někdy mi to stejně opravdu nejde. 

Vždycky si zkrátka na všechno musím přijít sama. Vymyslet naprosto nový, neotřelý recept na buchtu. Nebo vyhodit do koše nekompatibilní hmotu, kterou nejde pozřít. Naštěstí moc nepeču. Nebo párat, přešívat, vydávat špatně sešitý přední díl za záměrně efektivně ušitý díl zadní. Anebo zajet nesčetněkrát do slepé ulice, objíždět mnohokrát dokola jeden kruhový objezd, otáčet se či s výstražnými světly couvat… 

 

Ach. Já bych se neřídila vlastním cestopisným plánem, ani kdybych si ho předem napsala (napsala jsem si ho a hned první den se ho přestala držet). 

Jsem zkrátka spíš  pocitopisec. A v celém Portugalsku jsem se nesetkala s ničím, co by mi přineslo nelibost. Portugalsko je místem, které mi přineslo mnoho libosti. 

Oceňuji za ten dojem nejen Portugalsko, ale i samu sebe. 

 

 

Realita jednoho rána. Sesimbra. 

Sedím si takhle v cukrárně s croissanty, dávám si teprve ranní kafe, což znamená, že moje smysly jsou nastartované asi tak na třicet procent. Možná, kdybych si dala kafe ráno doma, všimla bych si teď, že na mě číhá jeden z těch gigantických racků – normálně mě skenuje z lampy opodál a ne moc dlouho, zato velmi efektivně vymýšlí strategii krádeže. Jsem si jistá, že s tím plánem obeznámil všechny ptáky v ulici. 

Sotva se rozkoukám (pořád jsem neměla to kafe, takže to trvá), najednou zprava přilétá tenhle obří racek a svými drápy mi přímo z prkénka přede mnou bere půlku crosisantu s vaječnou náplní. 

K jeho úlovku se sletělo mnoho holubů a druhý racek – v tuhle chvíli už všechny ženy, co seděly kolem mě u dvou stolů, vyskočily ze židlí a za řevu se jaly chránit vlastní hlavy. Já jsem stále seděla na svém místě, nevěřícně zírala, kolik ptáků si pochutnává na mé snídani a pak jsem se zeptala, jestli je tohle tady jako normální? Že přiletí racek s bandou dalších nevychovaných ptáků a sežere vám půlku snídaně. Ne, křičely jedna přes druhou, to prý ještě neviděly. Já taky ne, říkám. 

Nechápu, jak to dokázal, ale zcela jistě to byla součást jeho plánu, nechal mi přesnou polovinu croissantu netknutou jeho drápy – normálně zůstala úhledně ležet na prkénku, jak kdyby ji někdo ukrojil nožem. Holky od okolních stolů říkaly, ať to jdu reklamovat, že prý mi dají nový croissant. Nešla jsem. Snědla jsem tu půlku. Hodně rychle, pochopila jsem, že kdo zaváhá, tady nežere. 

Ten racek k tomu měl určitě nějaký důvod. Kdyby se zeptal, i bych se rozdělila, zeptat se neumí a já se rozdělila ráda. 

A přísahám, že nebudu gůglit, jaké nemoci mají racci. 

 

Pravé poledne. Porto Covo. 

Potřebuju strašně čurat. Zase. Projíždím nějakou  bezejmennou  vesnicí, je docela hezká, ale nemám teď čas, potřebuju strašně čurat. Taky mám trochu hlad. Dala bych si těstoviny. Jak já bych si dala těstoviny! Vidím  bezvýznamnou  restauraci a nápis WC. Zastavuju na nejbližším místě a šinu se dovnitř. Stojím před dveřmi s nápisem WC a míjí mě starší pán s hrnkem kávy v ruce. Zdraví mě jako starou známou. S úsměvem (a překříženýma nohama) mu odpovídám. Říká mi: „Zase stojíš ve frontě na záchod?“ Trochu mě to zaráží, ale kývu. Teď už s trošku zděšeným úsměvem. „Potkali jsme se před hodinou v Sines. Ty jsi šla ze záchodu, pouštěl jsem tě ze dveří.“ V tuhle chvíli se uhodím do čela a poznávám jeho vybledlé tričko s límečkem, i široký, napůl bezzubý úsměv. 

Když kolem něj později procházím s kafem, směje se, že si dávám zase kafe. „Však ty taky“, říkám mu. Vypadá asi na sto, je mu tak sedmdesát, možná spíš víc, nevím, ale je opálený a šťastný. Vypráví mi, že je Francouz, ale v Portugalsku že se narodil. A že žil snad všude ve světě. V Argentině, jinde v Americe a už si ani nepamatuju, co všechno mi vyprávěl. Pusa mu jela, bydlí v obytňáku a míří se prý podívat na nejkrásnější západ Slunce na světě. Na úplném jižním cípu Portugalska. Tam já určitě nedojedu, říkám mu. 

Určitě ne při téhle návštěvě. Ale kdoví, třeba jindy. 

Za rohem sedí dva Češi a čekají na autobus. První Češi (a jak se ukáže později, i poslední) na mé cestě! Jsem tu už šestý den a začíná mi být smutno! Chci si s nimi povídat! Zjistím, že šli pobřežní cestu z Lagosu do Porto Covo. O pár hodin později na ní přímo stojím. Ostré slunce, písčitá cesta prorostlá zelení, vysoké útesy svažující se k nádherným plážím. Divoce hučící oceán a neustávající vítr. 

Je nádherná. Jeden z takových těch výjevů, co chcete, aby vám visel nad postelí v ložnici. 

Mně se ten výjev zcela jistě trvale vypálil do duše. Stejně jako mnoho dalších nádherných míst a zážitků. Mám ráda společnost, ráda sdílím, ale na prožití si krásy stačí bohatě jeden. Opravdu. Nemusím nic komentovat, nikoho se ptát, jestli se mu to taky líbí nebo někoho na něco upozorňovat, prostě v tom jenom  jsem . A v sobě. 

 

Začala jsem se těšit do Čech. Začala jsem se těšit, že s dětmi začneme víc jezdit do českých hor, přespávat v autě, v kempech. 

A těším se i na to, až je vezmu příští rok sem. 

Autor: Kateřina Suchánková | pondělí 17.4.2023 10:43 | karma článku: 13,75 | přečteno: 509x
  • Další články autora

Kateřina Suchánková

Co stojí rozvod? A jak ho přežít?

Když jsme se brali, „vydělali“ jsme na svatbě pěknou částku. Peníze se nám vrátily v podobě finančních darů svatebčanů a zaplatily značnou část celkové ceny veselky.

3.1.2024 v 11:29 | Karma: 30,01 | Přečteno: 6180x | Diskuse| Ona

Kateřina Suchánková

A jak slavíte Mikuláše vy?

Odjakživa nejsem zastánkyní manipulace typu: „Jestli hned nepřestaneš, přijde támhleten pán a vynadá ti.” Jako ne, támhleten pán si hledí svého. A já si mám hledět svého dítěte a umět s ním komunikovat.

5.12.2023 v 9:43 | Karma: 8,86 | Přečteno: 284x | Diskuse| Ona

Kateřina Suchánková

AEM aneb jak se cestuje se čtyřmi dětmi? Zadar, vol. 2

Edita: „Mami, ty jsi jako stonožka. Máš čtyři děti a zvládáš to.” Vrhám po ní tázavý, zděšený pohled a nechápu dost dobře, jestli si ze mě dělá srandu nebo se mě snaží povzbudit, abych dolezla domů.

8.11.2023 v 20:23 | Karma: 11,71 | Přečteno: 355x | Diskuse| Cestování

Kateřina Suchánková

Akce emancipované matky, Zadar, vol.1

Když tenhle výraz – zkráceně AEM – poprvé použila moje terapeutka jako souhlasné přikyvování na můj výlev o tom, proč že to vlastně letím sama se čtyřmi dětmi koncem října do Chorvatska, cítila jsem se trošku dotčená.

28.10.2023 v 17:53 | Karma: 13,22 | Přečteno: 549x | Diskuse| Cestování

Kateřina Suchánková

Všechno je to jenom období

Tak často jsem to říkala během výchovy svých dětí, až jsem to převedla docela ultimátně i do jiných sfér svého života. A nedám na to dopustit.

3.9.2023 v 21:17 | Karma: 11,41 | Přečteno: 364x | Diskuse| Ona
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

S vládou nemá smysl pokračovat v jednáních, a to ani za účasti prezidenta, řeklo ANO

25. dubna 2024  10:15,  aktualizováno  11:20

V atriu Poslanecké sněmovny proběhla tisková konference stínové vlády hnutí ANO. Poslanci mluvili...

Poslední mrazivá noc. Od pátku se bude oteplovat, v neděli se vrátí letní teploty

25. dubna 2024  6:32,  aktualizováno  11:19

Ve čtvrtek budou ještě teploty podprůměrné a na horách může sněžit. V pátek ráno dokonce hrozí na...

Automotodrom chtěl 27 milionů za neodjetý ročník MotoGP, soud žalobu zamítl

25. dubna 2024  10:07,  aktualizováno  11:19

Brněnský Automotodrom si chtěl pomocí žaloby vymoci 27 milionů korun, které požadoval od města a...

Družku bil, přeřezal jí šlachy. Soud muži za dlouhodobé týrání potvrdil devět let

25. dubna 2024  8:49,  aktualizováno  11:18

Olomoucký vrchní soud zamítl odvolání Tomáše Heráka ze Šumperska, kterému krajský soud za...

  • Počet článků 16
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1316x
Ráda čtu a ráda se nechávám čtením inspirovat k zamyšlení.., nad vším, zejména pak nad fungováním mezilidských vztahů.

Psaní používám jako autoterapii – pomáhá mi v sobě dělat pořádek. 

Mimo jiné jsem máma čtyř dětí.

Napsala a vydala jsem knihu rozhovorů se ženami a muži, kteří mají mnoho dětí. Mnohamámy jsou k zakoupení na www.mnohamamy.cz a taky v síti knihkupců - pokud knížku chceš, budu mít mnohem větší radost, když si ji koupíš přímo ode mě na webu. 

Můžeš sledovat IG @mnoha_mamy nebo FB stránku Mnohamámy

Najdeš mě taky na Instagramu: @katerina.such 

nebo na stránce http://katerinasuchankova.cz kde je více blogů

Seznam rubrik