Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nevěra. Zrada manželství. Přichází po ní rozchod?

Přemýšlím, co přesně ve mně vyvolává ten niterný vztek, který mě nutí si představovat, jak ostře házím manželovy věci do kufrů a pak je posílám vší silou dolů ze schodů. A nejen to.   

Vytváří mi ekzém i kyselé nálady. Vztek ze mě dělá protivnou a často ukřičenou fůrii. Dohání mě na hranu alkoholismu a dělá ze mě horší matku. A i když už se to stalo před hodně dlouhou dobou – táhne se to jako smrad za hodně pomalým traktorem s hnojem – ten vztek pochází z pocitu strašné zrady, který ve mně ten muž zanechal. Ten muž, se kterým jsme si před desítkami lidí řekli své ano a vyměnili si před jejich zraky prstýnky i slib, že spolu budeme v dobrém, zlém, v nemoci i ve zdraví. Kdybychom byli věřící, klidně bychom si to všechno slíbili i před Bohem. A bylo by to úplně stejně jedno. Jak kolečko u trakaře. 

Když se jeden rozhodne z nějakých důvodů ze vztahu vystoupit za někým jiným, tak to prostě klidně udělá. A to bez ohledu na nějaký trapný a s postupem let a počtem podvodů čím dál ubožejší slib manželský. Lidé to prostě dělají. A nejen v manželství. Kdo nikdy v partnerství nepodvedl? 

Moc dobře si vzpomínám na své dospívání – já i všichni mí vrstevníci jsme byli do jednoho přesvědčení, že nevěra je hnus a že se nás nikdy týkat nebude. A pak později mnohokrát stáli na různých stranách. Buď jsme sami podváděli nebo se na podvodu jinak podíleli, kolikrát i nevědomky. Postupem času museli všichni dospět. Uvědomit si, že nevěra je nedílnou součástí milostných životů. Přesto se většina vydala cestou trvalého partnerství a i ti největší skeptici, jako jsem byla například já, i manželství. 

A teď tu sedím a usilovně přemýšlím, kde se pořád ještě bere ten zdánlivě nekonečný vztek. A pořád mě napadá jen ta zrada. Ten pocit, že jsem žila pro děti a pro něho, zatímco on chodil domů, přetvařoval se, jak je všechno perfektní, aniž by mi řekl, že není a pak chodil za ní. Aby jí vykládal, jak moc mu to doma nefunguje. O čemž jsem neměla ani ponětí. Jo, tohle je přesně ten pocit, ze kterého se pořád ještě obracím naruby. Ta faleš a lži. Aniž by začal s tím, jak nespokojený se cítí ve vztahu ke mně, začal si budovat vztah nový. Samozřejmě, že ne poprvé. Tady nejvíc platí, že dokud to vidět nechceš, tak to prostě nevidíš

Nejvíc smutné je, že to prožívám už tři roky. Tři roky se snažím s ním rozejít a bylo by to neskonale jednodušší, kdybychom spolu neměli tři děti. Bývala bych sebrala svou hrdost a zmizela od něj okamžitě, ale s každodenním sledováním třech dětí a domova, který jsme jim spolu vybudovali, mě odvaha odejít doposud vždy opustila. Zkoušela jsem všechno možné i nemožné, mnohokrát to už už vypadalo na skutečný rozchod. Aby se za pár týdnů zase ukázalo, že to žádný skutečný rozchod ještě zdaleka nebyl. Často jsem se do vztahu vracela, pracovala na něm, pořád jsem ho přemlouvala, aby na něm pracoval se mnou. Kvůli celku, kvůli dětem. Nakonec nějaký čas neodešel, ani když jsem měla dítě s jiným. Pořád tu byl, pomáhal. S domácností, s dětmi. Zároveň byl pořád i s ní. A to i v dobách, kdy jsem si myslela, že je se mnou.

 

Říkám si, kdy je ten správný čas odejít?

Jako odpověď se mi nejvíc jeví – bylo to před třemi roky. Měla jsem to udělat hned. Celé jsem si to jenom o tři roky prodloužila. Dá se říct, že už ten rozchod takhle dlouho v různé intenzitě prožívám. Kdybych to bývala udělala hned, teď už bych byla podstatně dál, zhojená a v klidu. Já jsem se rozhodla pro delší a za to horší cestu. Bylo to (a ještě stále je) jako tahání kočky za ocas. Je tu ale jedno podstatné plus. Děti měli o tři roky déle rodiče pod jednou střechou. Plus minus. Bylo mnoho a mnoho chvil, kdy jsme ještě byli regulérní rodina. A děti to viděly, mohly to načerpat. Kéž by se tak stalo. 

Taky se říká, že lidé by spolu neměli zůstávat kvůli dětem, ale naopak se kvůli nim rozejít. Není to ale snadné rozhodnutí. Není lehké rodinu definitivně rozdělit, když je ve mně pořád zakořeněný dojem, že děti potřebují rodiče pohromadě. Nechci, aby můj syn a hlavně moje dcery vyrůstali bez otce, jako já. Nebo aby měli regulérní dva domovy ve střídavé péči. Ale taky jim nechci už ukazovat tenhle vysoce nefunkční partnerský vztah. A ještě méně si pro ně přeju, aby ho pak aplikovali ve svých vztazích. 

Já vím, že rozchod je nedílnou součástí životů, ale každý, kdo má v partnerství děti, musí uznat, že je sakra těžké se k němu odhodlat. 

Celá tahle zkušenost mě samozřejmě dovedla k zamyšlení nad monogamií a institucemi jako je manželství, rodina. Sláva všem čestným a uvědomělým mužům i ženám! 

Ne, že nevěřím na lásku, naopak, lásky je všude moře a moře. Jenom je pro mě už těžké věřit v tyhle definitivní svazky. Možná je lepší se k nim neupínat. Možná je lepší mít jenom radost, když to v daném období funguje, těžit z toho. A doufat, že to nikdy nepřejde, a to se taky stává! Mnoho partnerství prostě vydrží, a to třeba i přes nevěru, já vím. 

Ale podle mě je trvalé partnerství pro dva velmi uvědomělé lidi, kteří spolu chtějí být a mají pro to oba velmi pádné důvody. A zároveň vůli a chuť v tom vztahu spolu být. Když to tam jeden takhle má a druhý nemá, je to prostě nekompatibilní.

I když třeba na začátku byla velká láska

Vůbec se nedivím všem těm singl lidem, kteří prostě chtějí být singl. Třeba proto, že už za dobu hledání ideálního partnera prostě ideály ztratili. Nebo jenom chtějí pěstovat různé druhy “zvláštních” vztahů. A taky naprosto chápu i ty, kteří pak přece jen z téhle cestičky odbočí na dlouhou a náročnou cestu trvalého partnerství. Protože každý chce nakonec věřit, že zrovna ten jeho vztah všechno vydrží. 

A já chci věřit, že mezi ně za nějaký čas taky budu zase patřit!

 

Autor: Kateřina Suchánková | úterý 3.5.2022 10:11 | karma článku: 21,45 | přečteno: 1098x
  • Další články autora

Kateřina Suchánková

Co stojí rozvod? A jak ho přežít?

Když jsme se brali, „vydělali“ jsme na svatbě pěknou částku. Peníze se nám vrátily v podobě finančních darů svatebčanů a zaplatily značnou část celkové ceny veselky.

3.1.2024 v 11:29 | Karma: 30,01 | Přečteno: 6180x | Diskuse| Ona

Kateřina Suchánková

A jak slavíte Mikuláše vy?

Odjakživa nejsem zastánkyní manipulace typu: „Jestli hned nepřestaneš, přijde támhleten pán a vynadá ti.” Jako ne, támhleten pán si hledí svého. A já si mám hledět svého dítěte a umět s ním komunikovat.

5.12.2023 v 9:43 | Karma: 8,86 | Přečteno: 284x | Diskuse| Ona

Kateřina Suchánková

AEM aneb jak se cestuje se čtyřmi dětmi? Zadar, vol. 2

Edita: „Mami, ty jsi jako stonožka. Máš čtyři děti a zvládáš to.” Vrhám po ní tázavý, zděšený pohled a nechápu dost dobře, jestli si ze mě dělá srandu nebo se mě snaží povzbudit, abych dolezla domů.

8.11.2023 v 20:23 | Karma: 11,71 | Přečteno: 355x | Diskuse| Cestování

Kateřina Suchánková

Akce emancipované matky, Zadar, vol.1

Když tenhle výraz – zkráceně AEM – poprvé použila moje terapeutka jako souhlasné přikyvování na můj výlev o tom, proč že to vlastně letím sama se čtyřmi dětmi koncem října do Chorvatska, cítila jsem se trošku dotčená.

28.10.2023 v 17:53 | Karma: 13,22 | Přečteno: 550x | Diskuse| Cestování

Kateřina Suchánková

Všechno je to jenom období

Tak často jsem to říkala během výchovy svých dětí, až jsem to převedla docela ultimátně i do jiných sfér svého života. A nedám na to dopustit.

3.9.2023 v 21:17 | Karma: 11,41 | Přečteno: 365x | Diskuse| Ona
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Podmínky míru musí určit Ukrajina, říká ministryně obrany Černochová

29. dubna 2024

Premium Ministryně obrany Jana Černochová (ODS) o sbírce na munici pro Ukrajinu, komunikaci náčelníka...

Vědmy jdou do akce. Mladé dronařky tvrdě cvičí a chystají se na Rusy

29. dubna 2024

Premium Ukrajina (od zpravodajů iDNES.cz) Válka na Ukrajině je v nemalé míře válkou dronů a technologií. Ukrajina, ale i Rusko je vyvíjejí,...

Americkou Oklahomu a okolní státy zasáhla série tornád. Úřady hlásí čtyři mrtvé

28. dubna 2024  22:16

Nejméně čtyři mrtvé si vyžádala série tornád, která od sobotního večera zasáhla Oklahomu. Podle...

Nikdy nekončící hrozba. Finsko si zvyká na nový vztah s Ruskem

28. dubna 2024  20:49

Ozbrojení finští pohraničníci na běžkách střeží východní část země, nejnovější a nejdelší hranici...

  • Počet článků 16
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1316x
Ráda čtu a ráda se nechávám čtením inspirovat k zamyšlení.., nad vším, zejména pak nad fungováním mezilidských vztahů.

Psaní používám jako autoterapii – pomáhá mi v sobě dělat pořádek. 

Mimo jiné jsem máma čtyř dětí.

Napsala a vydala jsem knihu rozhovorů se ženami a muži, kteří mají mnoho dětí. Mnohamámy jsou k zakoupení na www.mnohamamy.cz a taky v síti knihkupců - pokud knížku chceš, budu mít mnohem větší radost, když si ji koupíš přímo ode mě na webu. 

Můžeš sledovat IG @mnoha_mamy nebo FB stránku Mnohamámy

Najdeš mě taky na Instagramu: @katerina.such 

nebo na stránce http://katerinasuchankova.cz kde je více blogů

Seznam rubrik